Podróżując samochodem często potrzebujemy więcej miejsca na bagaż lub sprzęt sportowy, który nie mieści się w bagażniku. W takich przypadkach przestrzeń ładunkowa na dachu jest niezwykle przydatna. Dachy samochodów różnią się jednak konstrukcją, co wpływa na możliwości montażu bagażników dachowych i boxów.
W zależności od modelu pojazdu możemy spotkać dachy z relingami tradycyjnymi, dachy z relingami zintegrowanymi, dachy z punktami montażowymi, a także gładkie dachy, które nie posiadają żadnych dodatkowych elementów montażowych. Każdy z tych typów dachów oferuje inne możliwości, jeśli chodzi o montaż bagażników bazowych, boxów dachowych czy uchwytów rowerowych.
W tym artykule skupimy się na samochodach wyposażonych w relingi zintegrowane i montażu na nich belek bazowych oraz boxów dachowych.
Relingi dachowe – co to jest?
Relingi dachowe to dwie podłużne listwy montowane na krawędziach dachu samochodu, biegnące wzdłuż pojazdu. Zazwyczaj wykonane są ze stali nierdzewnej, aluminium bądź tworzywa nazywanego metaloplastikiem.
Ich podstawową funkcją jest stworzenie mocnej i stabilnej bazy, która umożliwia montaż na dachu różnorodnych akcesoriów transportowych, takich jak bagażniki dachowe, boxy, uchwyty na rowery, uchwyty na narty czy inne ładunki.
Relingi mogą występować w dwóch głównych formach: jako relingi tradycyjne oraz relingi zintegrowane.
Relingi tradycyjne, określane też jako klasyczne, standardowe, podniesione, otwarte lub stojące, są wyraźnie oddzielone od powierzchni dachu, tzn. pomiędzy dachem samochodu a belką widoczna jest wolna przestrzeń. Relingi tego typu były standardowym wyposażeniem w wielu starszych modelach samochodów, szczególnie w SUV-ach i kombi, takich jak Volvo XC70, Volkswagen Passat B5, B7 czy Skoda Octavia.
W nowoczesnych modelach aut standardem stają się relingi zintegrowane, które wypierają powoli relingi tradycyjne.
Relingi zintegrowane, nazywane czasem relingami zamkniętymi, to nowoczesny rodzaj listew dachowych, które biegną wzdłuż krawędzi dachu samochodu. Jednak w przeciwieństwie do tradycyjnych relingów relingi zintegrowane są wmontowane w dach samochodu i przylegają ściśle do jego powierzchni.
Tego typu relingi można spotkać w nowoczesnych crossoverach, SUV-ach, kombi oraz samochodach premium. Są wybierane przez producentów, którzy stawiają na nowoczesną stylistykę połączoną z funkcjonalnością. Przykłady samochodów, które wyposażone są w relingi zintegrowane to Audi A4 Avant, BMW X5, Mercedes-Benz GLC, Volvo V90 a także najnowsze modele Skody – Skoda Octavia IV, Skoda Superb czy Skoda Kodiaq.
Zalety relingów zintegrowanych
Relingi zintegrowane oferują wiele korzyści, które sprawiają, że są coraz częściej wybierane przez producentów samochodów i użytkowników.
Estetyka – jednym z głównych atutów relingów zintegrowanych jest ich nowoczesny i elegancki wygląd. Dzięki temu, że przylegają bezpośrednio do dachu pojazdu, tworzą bardziej opływowy profil. Samochody wyposażone w relingi zintegrowane wyglądają bardziej minimalistycznie i nowocześnie, co jest szczególnie pożądane w modelach klasy premium oraz pojazdach o dynamicznej sylwetce.
Aerodynamika – relingi zintegrowane mają bardziej aerodynamiczną konstrukcję niż tradycyjne, podniesione relingi. Ich niska przyległość do dachu redukuje opór powietrza, co może wpływać na lepszą efektywność paliwową pojazdu, szczególnie podczas długich tras z zamontowanymi bagażnikami dachowymi. Zmniejszenie oporu powietrza wpływa także na komfort jazdy, redukując hałas generowany przez akcesoria montowane na dachu.
Bezpieczeństwo i stabilność – mimo swojej „dyskretnej” konstrukcji relingi zintegrowane oferują bardzo stabilną i bezpieczną bazę do montażu bagażników dachowych i boxów. Ich funkcjonalność pod tym względem nie ustępuje tradycyjnym relingom podniesionym. Ponieważ ich mocowanie jest ściśle zintegrowane z konstrukcją dachu zapewnia to trwałość i odporność na obciążenia, nawet podczas dynamicznej jazdy.
Wady relingów zintegrowanych
Relingi zintegrowane nie są jednak pozbawione pewnych ograniczeń, zwłaszcza z punktu widzenia montażu na nich bagażników bazowych.
Relingi zintegrowane różnią się w zależności od marki i modelu samochodu. Każdy producent projektuje je tak, aby idealnie współgrały z linią dachu danego modelu. Dlatego w różnych samochodach mogą mieć różny profil, rozstaw, wysokość czy szerokość podstawy, na której są zamocowane.
Te różnice w konstrukcji sprawiają, że belki bazowe zaprojektowane dla jednego pojazdu nie pasują do innego, nawet jeśli oba auta mają zintegrowane relingi. Na przykład belki bazowe z BMW 3 Kombi nie będą kompatybilne z relingami zintegrowanymi w Skodzie Octavia IV Kombi. Każdy model samochodu wymaga dedykowanego systemu mocowania, co uniemożliwia wymianę belek bazowych między różnymi markami aut, nawet jeśli ich relingi wyglądają podobnie.
Montaż bagażników bazowych na dachu z relingami zintegrowanymi
Aby móc na dachu samochodu zamontować box dachowy lub uchwyty na sprzęt sportowy należy najpierw zamontować bagażnik bazowy. Same relingi nigdy nie zastąpią bagażnika bazowego. Bezpośrednio na relingach nie można zamontować boxu dachowego.
Dobór uchwytów mocujących
Bagażnik bazowy dla relingów zintegrowanych składa się z trzech głównych komponentów: belek poprzecznych, stóp oraz tzw. KIT-ów. KIT-y to system mocujący, który łączy stopę z relingiem. Jest projektowany specjalnie do danego modelu samochodu, dlatego też trzeba zwrócić uwagę na wybór tego, który jest odpowiedni do naszego auta.
Dobór belek poprzecznych
Przy doborze belek poprzecznych należy zwrócić uwagę na:
długość – musi być odpowiednia do szerokości dachu,
nośność – belki muszą wytrzymać ciężar ładunku, który planujemy przewozić, trzeba uwzględnić zarówno wagę boxu dachowego, jak i zawartości.
Montaż belek bazowych
Kiedy mamy już dobrane odpowiednie belki bazowe, stopy i dopasowane do modelu naszego auta i jego relingów KIT-y można przystąpić do montażu. Proces ten może różnić się w zależności od modelu belek, jednak istnieją uniwersalne kroki, których warto przestrzegać.
Przygotowanie do montażu – zanim rozpoczniesz montaż dokładnie przeczytaj instrukcję producenta belek bazowych oraz upewnij się, że masz wszystkie niezbędne narzędzia i akcesoria. Ważne jest też, aby bardzo dokładnie umyć i wysuszyć relingi dachowe i w ten sposób nie dopuścić do ich porysowania.
Mocowanie systemu zaciskowego – KIT-y, które połączą belki z relingiem, wsuń na relingi w fabrycznych miejscach montażowych. Miejsca te wyznacza producent samochodu. Najczęściej są oznaczone otworami lub wgłębieniami, których należy szukać po wewnętrznej stronie relingu. Dokręć mocowania zgodnie z zaleceniami producenta używając odpowiedniego momentu siły, aby uniknąć nadmiernego naprężenia, które mogłoby uszkodzić relingi lub belki.
Mocowanie belek – belki poprzeczne przymocuj do uchwytów, sprawdzając, czy są one solidnie osadzone i nie mają luzów.
Sprawdzenie stabilności – po zamocowaniu belek warto przeprowadzić krótki test. Upewnij się, że belki bazowe są stabilne nawet przy próbie poruszenia ich z większą siłą. Jeśli jakiekolwiek elementy wydają się luźne, dokręć je ponownie.
Montaż bagażników bazowych na dachu z relingami zintegrowanymi
Po zamontowaniu belek bazowych kolejnym krokiem jest instalacja boxów dachowych lub innych akcesoriów, takich jak uchwyty rowerowe czy bagażniki na narty.
Montaż boxu dachowego
Na początku upewnij się, że wybierane produkty są kompatybilne z belkami bazowymi. Polecane przez nas boxy dachowe Thule to doskonały wybór, gdyż są zaprojektowane z myślą o łatwym i bezpiecznym montażu na różnorodnych belkach, w tym modelach dedykowanych relingom zintegrowanym.
Instalacja boxu dachowego na belkach bazowych jest stosunkowo prosta, ale wymaga przestrzegania kilku zasad, aby zapewnić stabilność i bezpieczeństwo ładunku.
Umiejscowienie boxu dachowego – ustaw box dachowy na belkach bazowych upewniając się, że jest równo rozmieszczony. Powinien być ustawiony tak, aby nie wystawał za bardzo poza tylną krawędź dachu, nie zahaczał o tylną klapę bagażnika po jej otwarciu ani też nie wystawał zbytnio nad przednią szybę.
Mocowanie systemu montażowego – boxy dachowe Thule są wyposażone w systemy szybkiego montażu, takie jak PowerClick, które umożliwiają łatwe przykręcenie boxu do belek bazowych. Za pomocą wewnętrznych zacisków przykręć box do belek, zwracając uwagę na równomierne dokręcenie wszystkich mocowań.
Sprawdzenie stabilności – po zamocowaniu boxu delikatnie poruszaj nim na boki, aby upewnić się, że jest solidnie zamocowany i nie ma luzów. Ważne jest, aby box dachowy był stabilny nawet przy większych prędkościach i nie przemieszczał się na belkach.
Montaż innych akcesoriów
Oprócz boxów dachowych na belkach można w podobny sposób zamontować również inne akcesoria, takie jak uchwyty rowerowe czy uchwyty na narty. System mocowania uchwytów Thule jest intuicyjny, a instalacja zajmuje niewiele czasu.
Pamiętaj, by przed każdą podróżą sprawdzić wszystkie mocowania, szczególnie po długim okresie eksploatacji, aby upewnić się, że systemy montażowe są wciąż w pełni funkcjonalne i bezpieczne.
Dowiedz się też więcej: Jak bezpiecznie spakować box dachowy i Jak bezpiecznie jeździć z boxem dachowym.
Szukasz wygodnego i bezpiecznego rozwiązania do przewozu swoim autem dodatkowego bagażu? Nasza wypożyczalnia bagażników i boxów dachowych w Warszawie oferuje sprawdzony sprzęt renomowanej firmy Thule, dostosowany do różnych typów relingów.
Posiadamy kilkaset zestawów belek aluminiowych i stalowych dedykowanych do poszczególnych aut. Konstrukcja z belek bazowych firmy Thule jest lekka, trwała i aerodynamiczna. Zapewnia stabilne podłoże dla boxów i uchwytów na sprzęt sportowy. Posiada także specjalne osłony zabezpieczające przed kradzieżą. Modele Thule można łatwo modyfikować poprzez wymianę stopy bądź KIT-u, co gwarantuje kompatybilność z niemal każdym typem nadwozia i modelem auta.
Jeśli zastanawiasz się, jaki bagażnik będzie odpowiedni dla Twojego auta skorzystaj z naszego doświadczenia. Chętnie doradzamy w doborze odpowiednich bagażników bazowych. Czy wiesz na przykład, że wiele aut, takich jak Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq, Volkswagen Golf czy Cupra Fermentor, ma relingi podniesione, ale odległość między dolną częścią relingu a dachem jest bardzo mała? Większość standardowych stóp mocujących belki bazowe nie jest odpowiednia do tych aut, gdyż opierają się o dach. Istnieje zagrożenie, że przy dodatkowym obciążeniu mogą wgnieść dach. W ofercie naszej wypożyczalni mamy stopy dedykowane do tych aut. Dzięki nim zamontujesz stabilnie i bezpiecznie bagażnik i box dachowy na swoim aucie.
Zapraszamy też do śledzenia naszego bloga. Już w kolejnym artykule skupimy się na samochodach z dachami bez relingów i sposobach montowania na nich bagażników dachowych.