Podróżowanie z rowerem może być wspaniałą przygodą, ale wymaga odpowiedniego przygotowania. Z tego artykule dowiesz się, jak prawidłowo przewozić rowery na dachu samochodu, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno sobie, jak i innym użytkownikom drogi.
Uchwyt dopasowany do roweru
Podczas wyboru bagażnika rowerowego na dach warto wziąć pod uwagę rodzaj przewożonych rowerów.
Szczególnie delikatne są rowery wykonane z materiałów kompozytowych, takich jak karbon, które mogą być podatne na uszkodzenia przy niewłaściwym mocowaniu. Uchwyty, które chwytają za ramę roweru nie zawsze są bezpieczne dla ram karbonowych. Podczas dokręcania szczęk obejmujących ramę może dojść do zbyt mocnego ścisku i rama może zostać, niestety, uszkodzona.
Dla takich jednośladów najlepszym rozwiązaniem jest uchwyt rowerowy, który mocuje rower za koło przednie, a nie za ramę. Taki sposób mocowania zapobiega jakimkolwiek naciskom czy tarciom na ramę, minimalizując ryzyko pęknięć czy innych uszkodzeń. Jest to szczególnie istotne w przypadku rowerów wysokiej klasy, gdzie nawet najmniejsze zarysowanie może wpłynąć na strukturę materiału i ogólną trwałość roweru.
W naszej wypożyczalni bagażników rowerowych do takich rowerów polecamy Klientom uchwyt Thule UpRide 599 – hak chwyta przednie koło bez kontaktu z ramą roweru, nie ma więc obawy, że może ją zniszczyć.
Taki sposób mocowania roweru może być przydatny również przy rowerach elektrycznych, w których bateria znajduje się na dolnej ramie roweru. Grubość ramy z baterią powoduje, że standardowy uchwyt może jej nie uchwycić.
Montaż bagażnika rowerowego na dachu
Poprawne zamocowanie bagażnika rowerowego na dachu samochodu zapewnia bezpieczeństwo zarówno przewożonych rowerów, jak i innych uczestników ruchu drogowego.
Przed rozpoczęciem montażu należy upewnić się, że dach samochodu jest czysty i wolny od zanieczyszczeń, które mogą uszkodzić lakier. Montując belki bazowe i uchwyty rowerowe zwróćmy uwagę, aby wszystkie elementy były stabilnie przymocowane a zamki zamknięte. Bagażnik na rower nie powinien wykazywać żadnych oznak luzowania.
Wypożyczając bagażnik rowerowy w naszej wypożyczalni montaż możesz oddać w ręce naszych specjalistów. Jest on wliczony w cenę wypożyczenia.
Bezpieczny montaż rowerów na bagażniku
Gdy bagażnik jest już zamocowany na dachu samochodu pora na rowery. Należy umieścić je równolegle do dachu, w szynach uchwytów, i zabezpieczyć przed przemieszczaniem się za pomocą specjalnych zapięć. Jeśli nie zamkniemy ich odpowiednio starannie rower nie tylko może się przemieszczać w czasie jazdy, ale nawet wypaść z uchwytów na drogę stanowiąc śmiertelne zagrożenie dla nas i innych uczestników ruchu drogowego.
Sposób „ustawienia” rowerów na dachu
Przewożenie większej liczby rowerów na dachu samochodu wymaga zwrócenia uwagi na sposób ich ustawienia. Jeżeli planujesz transportować na przykład cztery jednoślady, najlepiej ustawić je naprzemiennie – kierownicą do przodu i kierownicą do tyłu. Dzięki takiemu rozwiązaniu minimalizujesz ryzyko, że kierownice poszczególnych rowerów będą zahaczać o siebie. Taka metoda ustawienia nie tylko zwiększa bezpieczeństwo przewożonych jednośladów, chroni przed potencjalnymi uszkodzeniami, ale również ułatwia ich montowanie i zdejmowanie.
Maksymalna ładowność uchwytu
Jeśli decydujesz się na transport rowerów na dachu samochodu, pamiętaj o maksymalnej ładowności pojedynczego uchwytu. Ta wartość jest istotna, ponieważ przekroczenie jej może prowadzić do utraty stabilności roweru podczas jazdy lub uszkodzenia dachu samochodu oraz karoserii.
By ustalić masę roweru najlepiej sam go zważ. Nie opieraj się wyłącznie na oficjalnych parametrach podanych przez producenta.
Jeśli rower jest lekki, tzn. do 15 kg, to można go łatwo przewozić w standardowym uchwycie dachowym zamocowanym na bagażniku bazowym. Niektóre rowerowe uchwyty dachowe mogą przewieźć cięższy rower – o masie do 17 kg lub 20 kg. W ofercie naszej wypożyczalni bagażników rowerowych są uchwyty Thule ProRide 591 oraz Thule ProRide 598, które umożliwiają przewożenie rowerów o masie do 20 kg. W przypadku ciężkich rowerów elektrycznych zalecamy jednak wybór platformy na haku.
Maksymalna ładowność dachu samochodu
Nie możemy zapomnieć o tym, że również dach samochodu ma określone przez producenta maksymalne dopuszczalne obciążenie. Przeważnie jest to wartość od 50-70 kg dla samochodów osobowych do 70-90 kg dla samochodów terenowych i vanów. Dokładną wartość sprawdź w dokumentacji technicznej swojego auta. Dla bezpieczeństwa zawsze przestrzegaj niższej z podanych ładowności.
Określając ostateczny ciężar przewożony na dachu uwzględnij nie tylko wagę rowerów, ale także uchwytów oraz bagażnika bazowego, na którym są one zamontowane.
Można to zapisać za pomocą wzoru:
Maksymalne obciążenie dachu samochodu = waga rowerów + waga uchwytów rowerowych + waga bagażnika bazowego
Ważne jest, aby nie przekraczać maksymalnego dopuszczalnego ciężaru na dachu. Nadmierny ciężar może uszkodzić samochód oraz rowery, a także negatywnie wpływać na dynamikę jazdy i stabilność pojazdu, szczególnie przy wysokich prędkościach.
Zdejmij dodatkowe akcesoria
Niezależnie od wybranego typu bagażnika lepiej, aby rower był przewożony bez żadnych dodatkowych akcesoriów. Przed zamontowaniem roweru na dachu zdemontuj fotelik dla dziecka, sakwy, koszyki, bidony czy dodatkowe światła. Usunięcie tych dodatków nie tylko zapobiega ich ewentualnemu zniszczeniu, ale także zmniejsza ryzyko przypadkowego zahaczenia o inne przedmioty, co mogłoby destabilizować rowery lub zwiększać opór powietrza.
W przypadku rowerów elektrycznych dobrze jest zdemontować na czas transportu baterię. Potrafi ona ważyć nawet do 8 kg, więc znacznie obniży to wagę roweru. Dodatkowo uchronimy ją w ten sposób przed wstrząsami i niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Zasady bezpiecznej jazdy z bagażnikiem rowerowym
Podczas przewożenia rowerów na dachu samochodu niezbędne jest dostosowanie techniki jazdy do zmienionych warunków prowadzenia pojazdu. Zmiany te dotyczą nie tylko bezpośredniej obsługi samochodu, ale również planowania trasy oraz świadomego reagowania na potencjalne zagrożenia.
Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?
Środek ciężkości samochodu
Przewożenie rowerów na dachu znacząco podnosi środek ciężkości pojazdu, co może wpływać na jego stabilność. Szczególnie wyczuwalne to może być przy większych prędkościach oraz w czasie wykonywania gwałtownych manewrów, takich jak skręty czy unikanie przeszkód.
Wzrost wysokości samochodu
Samochód z bagażnikiem rowerowym i rowerami na dachu znacznie zwiększa swoją wysokość. Trzeba o tym pamiętać przy wjeździe do miejsc o ograniczonej wysokości, takich jak garaże podziemne czy parkingi wielopoziomowe. Przewożenie rowerów na dachu wymaga zatem nie tylko większej ostrożności podczas jazdy, ale także dodatkowego planowania trasy, aby unikać miejsc z niskimi przejazdami.
Dostosowanie prędkości i stylu jazdy
Dodatkowe obciążenie wpływa na zachowanie pojazdu na drodze. Obecność rowerów na dachu zwiększa nieco opór powietrza, co może wpływać na zużycie paliwa oraz zmieniać właściwości przyspieszenia pojazdu.
Dłuższa droga hamowania to kolejny czynnik, który trzeba wziąć pod uwagę. Dlatego też nigdy nie przekraczaj prędkości 130 km/h, a nawet zmniejsz ją, zwłaszcza wtedy, gdy na drodze panują złe warunki. Zawsze zachowuj też bezpieczny odstęp od innych pojazdów.
Przewożenie rowerów na długich trasach
W przypadku dłuższych tras z rowerami na dachu konieczne jest regularne przeprowadzanie kontroli stanu mocowań i całej konstrukcji bagażnika. Wibracje wynikające z jazdy i różne warunki drogowe mogą osłabiać stabilność mocowań, zwiększając ryzyko ich poluzowania. Przystanek co kilkadziesiąt kilometrów pozwoli na weryfikację, czy sprzęt nadal jest bezpiecznie zamocowany. Warto także zwrócić uwagę na wszelkie nowe uszkodzenia czy ślady zużycia, które mogły pojawić się na bagażniku czy rowerach podczas jazdy.
Bezpieczne przewożenie rowerów na dachu wymaga nie tylko poprawnego zamontowania bagażnika oraz naszych jednośladów, ale również świadomego dostosowania stylu jazdy do zmienionych warunków. Przestrzeganie powyższych zasad nie tylko chroni sprzęt rowerowy, ale przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.