Bezpieczna jazda z platformą rowerową na haku – co musisz wiedzieć?

Korzystanie z platformy rowerowej montowanej na haku auta to świetny sposób na przewóz rowerów, ale wymaga znajomości pewnych zasad i przepisów. W tym artykule przedstawiamy, co musisz wiedzieć, aby podróż z rowerami była zarówno zgodna z prawem, jak i bezpieczna dla wszystkich uczestników ruchu drogowego

Montaż platformy rowerowej na hak

Bagażnik na hak jest łatwiejszy w montażu i zazwyczaj stabilniejszy niż bagażnik montowany na dachu auta. Bardzo ważne jest, żeby przed montażem sprawdzić stan haka holowniczego, upewniając się, że jest on odpowiednio zamocowany i nie wykazuje oznak korozji czy uszkodzeń. Pamiętajmy też, żeby kulę haka odtłuścić przed montażem. Po zamocowaniu platformy na haku i umieszczeniu na niej rowerów upewnij się, że cała konstrukcja jest stabilna i że rowery są solidnie zabezpieczone.

Wypożyczając platformę rowerową na hak w naszej wypożyczalni montaż możesz oddać w ręce naszych specjalistów. Jest on wliczony w cenę wypożyczenia.

Sygnalizacja świetlna

Podróżując z rowerami na bagażniku samochodowym należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów, które dotyczą przewożenia ładunków na zewnętrznej części pojazdu. W przypadku platformy rowerowej montowanej na haku auta należy zwrócić uwagę na fakt, że zasłania ona tylne światła i tylną tablicę rejestracyjną pojazdu. Przyjrzyjmy się najpierw światłom.

Od 1 stycznia 2016 roku zmieniły się przepisy rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Bagażniki służące do przewozu rowerów na haku holowniczym samochodu, jeśli zasłaniają tylne światła pojazdu, muszą być wyposażone w dodatkowe światła: kierunkowskazów, hamowania „stop”, oświetlające tylną tablicę rejestracyjną, pozycyjne tylne, odblaskowe tylne inne niż trójkątne, awaryjne, przeciwmgłowe tylne oraz cofania.

Platformy rowerowe posiadają własną listwę świetlną. Światła cofania dostępne są tylko w modelach wyposażonych we wtyczkę 13-pinową. Na rynku można jeszcze spotkać starsze bagażniki na hak z wtyczką 7-pinową. W świetle prawa korzystanie z nich jest nielegalne.

By światła na platformie działały trzeba je podłączyć do elektryki samochodu. Dla niektórych problemem może okazać się brak 13-pinowego gniazda elektrycznego przy uchwycie holowniczym. Zastosowanie adaptera nie pomoże, bo nie będzie obsługiwał on wymaganych prawem świateł cofania. By być w pełni w zgodzie z przepisami, musimy mieć hak z gniazdem 13-pinowym oraz bagażnik ze światłami cofania.

W naszej wypożyczalni oferujemy bagażniki na hak renomowanej firmy Thule – VeloCompact 3, VeloSpace XT i EuroClassic G6 929. Wszystkie wyposażone są w wiązkę 13-pin i posiadają wymagane przez prawo oświetlenie.

Bezpieczna jazda z platformą rowerową na haku – co musisz wiedzieć?

Trzecia tablica rejestracyjna

Bagażniki montowane na hak w większości przypadków zasłaniają również tablicę rejestracyjną. By być w zgodzie z polskim prawem konieczne jest wyrobienie dodatkowej, tzw. trzeciej tablicy rejestracyjnej i przymocowanie jej na platformie rowerowej. Tylko takie rozwiązanie pozwoli uniknąć mandatu.

Aby otrzymać tablicę, należy złożyć i opłacić wniosek w wydziale komunikacji w mieście, w którym zarejestrowany jest samochód. Tablicy takiej nie dostaniemy od ręki, zwykle czas oczekiwania to do 7 dni roboczych. Trzeba więc pomyśleć o tym odpowiednio wcześniej.

Bezpieczna jazda z platformą rowerową na haku – co musisz wiedzieć?

Maksymalna ładowność uchwytu

Większość platform mocowanych na hak ma maksymalne obciążenie w okolicach 60 kg. Nie oznacza to jednak, że przewożąc jeden rower może on osiągać taką wagę. Ważna jest też maksymalna ładowność pojedynczego stanowiska na rower. Ich nośność zazwyczaj waha się między 15 a 30 kg.

Dostępna w naszej wypożyczalni platforma rowerowa na hak Thule EuroClassic G6 929 posiada uchwyty o ładowności do 25 kg na każdy rower. Umożliwia to transport lżejszych rowerów elektrycznych.

Maksymalne obciążenie pionowe haka

Nie możemy zapomnieć o tym, że również hak samochodu ma określone przez producenta maksymalne dopuszczalne obciążenie pionowe, czyli nacisk na kulę haka. Ten parametr techniczny znajdziemy na tabliczce znamionowej haka, oznaczony literą S. Dobrej jakości haki gwarantują obciążenie pionowe minimum 75 kg.

Określając ostateczny ciężar przewożony na haku uwzględnij nie tylko wagę rowerów, ale także platformy, na której są one zamontowane. Można to zapisać za pomocą wzoru:

Maksymalny nacisk na kulę haka = waga platformy rowerowej + waga rowerów

Jeśli przewozimy lżejsze rowery, możemy na platformie umieścić 3, a nawet 4. W przypadku cięższych rowerów elektrycznych nie przewieziemy ich więcej niż dwa.

Ważne jest, aby nie przekraczać maksymalnego dopuszczalnego nacisku pionowego na hak. Nadmierny ciężar może uszkodzić samochód oraz rowery – przeciążony hak może wygiąć się lub nawet wyrwać mocowanie. Zbyt duży ciężar w tylnej części samochodu negatywnie wpływa też na dynamikę jazdy i stabilność pojazdu, szczególnie przy wysokich prędkościach.

Bezpieczna jazda z platformą rowerową na haku – co musisz wiedzieć?

Zdejmij dodatkowe akcesoria

Niezależnie od wybranego typu bagażnika rowery powinny być przewożone bez żadnych dodatkowych akcesoriów. Przed zamontowaniem rowerów na platformie zdemontuj wszelkie elementy, takie jak sakwy, torby bikepacking’owe, koszyki czy dodatkowe światła. Usunięcie tych dodatków nie tylko zmniejsza wagę rowerów, ale też zapobiega ich ewentualnemu zniszczeniu.

W przypadku rowerów elektrycznych zalecamy zdemontowanie na czas transportu baterii. Potrafi ona ważyć nawet do 8 kg, więc znacznie obniży to wagę roweru. Uchronimy ją też w ten sposób przed wstrząsami i niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Wymiary i oznakowanie

Rowery zamontowane na platformie montowanej na haku nie powinny przekraczać szerokości pojazdu i wystawać poza jego obrys. Jeśli tak by się stało konieczne jest oznakowanie ich odpowiednimi tabliczkami lub flagami, które informują o przewożonym ładunku.

Zasady bezpiecznej jazdy z platformą rowerową na hak

Wydłużenie pojazdu i zmiany w nawykach parkowania

Bagażnik na hak zwiększa długość samochodu. To wydłużenie utrudnia manewrowanie, cofanie czy parkowanie. Czujniki parkowania, jeśli samochód jest w nie wyposażony, mogą być wyłączone, co wymaga od kierowcy większej uwagi i często samodzielnego oceniania dystansu.

Dodatkowo trzeba pamiętać o większym promieniu skrętu i zmienionej trajektorii pojazdu podczas zmiany pasów ruchu czy wykonywania innych manewrów.

Dostosowanie prędkości i stylu jazdy

Dodatkowe obciążenie, niezależnie od jego umiejscowienia, wpływa na zachowanie pojazdu na drodze – zmienia właściwości przyspieszenia pojazdu, wydłuża drogę hamowania. Jadąc z bagażnikiem rowerowym zamontowanym na haku nigdy nie przekraczaj prędkości 130 km/h, a nawet zmniejsz ją, zwłaszcza wtedy, gdy na drodze panują złe warunki.

Przewożenie rowerów na długich trasach

Podczas dłuższej podróży regularnie kontroluj stan mocowań rowerów i całego bagażnika. Wibracje wynikające z jazdy i różne warunki drogowe mogą osłabiać stabilność mocowań, zwiększając ryzyko ich poluzowania. Przystanek co kilkadziesiąt kilometrów pozwoli na weryfikację, czy sprzęt nadal jest bezpiecznie zamocowany, a systemy oświetleniowe dodatkowo zamontowane na platformie są sprawne i poprawnie funkcjonują.

Platforma rowerowa na hak to bardzo popularne i lubiane przez rowerzystów rozwiązanie do transportu jednośladów. Jeśli tylko będziemy przestrzegać przepisów i przewozić rowery tak, by nie zagrażało to bezpieczeństwu naszemu i innych uczestników ruchu drogowego, możemy wyruszać na rowerową przygodę.

Nasza firma oferuje wynajem boksów dachowych, belek oraz bagażników rowerowych i narciarskich.

Jeżeli zakup nowego boxa jest nieopłacalny lub brakuje miejsca do jego przechowywania, warto sprawdzić ofertę naszej wypożyczalni.

Na skróty

© 2024 wypozyczalniaboxow.pl |  Wynajem boksów dachowych, bagażników rowerowych i narciarskich | Warszawa